AMADEUS

di Peter Shaffer
musica di Wolgang Amadeus Mozart
versione in forma di concerto di John Axelrod

interpreti:
Salieri: Luca Barbareschi
Mozart: Francesco Bonomo
Costanza: Dajana Roncione

voci:
Soprano: Marie-Pierre Roy
Mezzosoprano: Eva Vogel
Tenore: Alexander Kaimbacher
Basso: Thomas Tatzl

direttore: John Axelrod

____________________

AMADEUS - Il concerto

Tutti conoscono Mozart. E quasi tutti conoscono Amadeus, il pluripremiato film di Milos Forman, basato sulla commedia di Peter Shaffer. Sia il film che la commedia rendono la figura di Mozart più umana, come sono umani i sentimenti di gelosia e cospirazione di Salieri nei confronti di Mozart. Non avete mai invidiato qualcuno con più talento di voi? Ma ciò che rende AMADEUS così efficace non sono le caratterizzazioni di queste storiche figure, e nemmeno la colonna sonora con le musiche di Mozart, ma il messaggio che la Musica è più grande di noi stessi, che solo un genio, sebbene individualista, ribelle e passionale, avrebbe potuto creare quella che Salieri definiva la "voce di Dio". E se per le Sacre Scritture noi siamo stati creati a somiglianza di Dio, allora potremmo ritrovare noi stessi nella voce musicale di Mozart.

Quest'opera, che ho adattato per una "live performance" con orchestra, coro, attori e solisti, offre punti di vista piuttosto innovativi che, fin dalla prima del 1998, ci permettono una continua rivalutazione del repertorio presentato.
Naturalmente è fantastico suonare la musica di Mozart dal vivo, ma questo dramma totale, questo compenetrarsi di teatro e musica, di sinfonico e lirico, sfida la tradizionale nozione di concerto ed offre nuovi paradigmi ed un'esperienza interattiva che è al contempo concreta ed astratta. La storia segue la musica, così come la musica segue il testo. I costumi sono reali, il film prende vita. Il suono esiste così come la voce di Dio, con il respiro.

John Axelrod

__________

Durata: 2 ore 15 min (con le pause)

REPERTOIRE (Minimum Strings: 9-7-6-5-3):

MOZART - Symphonie n° 25 - KV 183 - 1er mouvment « allegro con brio »  0200 – 4000 No repeats
*4 horns NOTE ORCHESTRATION

MOZART - Sérénade for 13 wind instruments , KV 361 - 3ème mouvement « adagio » 
0 2 2 3[1.2.cbn] - 4 0 0 0 - 2corsdebasset

MOZART - Aria «Martern aller arten » for soprano - (n°11, acte 2, Enlèvement au sérail) 
1122 - 2200

MOZART - Concerto pour piano n° 23 - 2 Mvt, Adagio - KV 488 
1022 – 2000

MOZART - Les Noces de Figaro - Ouverture - Kv 492 
2222 - 2200

MOZART - Don Giovanni - Ouverture - Kv 527 
2222 - 2200

MOZART - Requiem - Kv 626 - (until Lacrimosa (n°8) )- ONLY CHOIR 
0002 - 0230 - 2corsdebasset (2 basset horns can be replaced by two clarinets)

_______________________________________________________________

Cosa dice la stampa:

le Courier-Ouest France
by Lelian, October 18, 2010

ONPL. And the star was .... Mozart!

In breaking many codes, Music Director John Axelrod, who was also pianist for the sublime Piano Concerto No. 23, had a program that was both explosive and penetrating. Explosive by the staging and space of this sad life of the young genius Wolfgang, told here by his protector and executioner Salieri (the venerable violinist Ivry Gitlis as the wise old narrator) and embodied by a twirling and disarming Nicolas Moreau (Mozart) infatuated with a very "free" Contance, in the person of Noémie Kocher.

The show follows the play "Amadeus" by Peter Shaffer and Milos Forman's eponymous film. It shows a Mozart at turns salacious, provocative, and phantasmagoric. One discovers a Salieri devoured by the monster with green eyes, like a visionary and diabolical Othello. The very presence of all these actors at the heart of the public's Congress Center does everything to destabilize and then attract and enchant an audience accustomed to the conventional classical concerts.

One enters through the richness and power of Mozart's music. In symphony, serenade, concerto, opera overtures and Requiem with the ONPL chorus particularly in good voice and the orchestra, led by concertmaster Constantin Serban, offers some of Mozart's rebellious miracles with all the joy and contemplation required. Special mention also to the soprano Theodora Gheorghiu for the enchanting aria "Matern aller Arten.". Ultimately, this bio-drama musical, created by John Axelrod in Houston in 1998, resonated in every sense, from the bottom to the top of creation. 


Ouest France, October 18, 2010

Mozart staged by ONPL: a show!


Decidedly, the arrival of new chief Axelrod at the helm of the ONPL gave the orchestra a rejuvenation and a healthy dose of dynamism. The concerts last Tuesday and Wednesday, devoted to the divine Mozart, were, in fact, genuine performances. In the main auditorium of the congress center, bursting full and sold out, the ONPL played a slice of life of Mozart in Vienna, struggling with his rival Salieri, or joking with his wife Constance, all three played by actors, including the venerable Ivry Gitlis as Salieri. These slices of life are cleverly interspersed with works of the master, sometimes a movement of a symphony, serenade, a concerto, sometimes an opera overture. All under the agile baton of John Axelrod, with bows, reeds and mouthpieces of the musicians of the ONPL visibly galvanized.

Last act: Mozart is dead, his lifeless body lies on stage show and the orchestra, the great chorus of ONPL and four soloists perform for him the ultimate work: his own Requiem.